Veelgestelde vragen over sauna

Op deze pagina tref je een overzicht van veelgestelde vragen met betrekking tot de sauna en saunagebruik.


Wat zijn de gezondheidsvoordelen van het gebruik van een (privé)sauna?

Als je regelmatig in de sauna gaat kan dit je diverse gezondheidsvoordelen bieden. Het helpt bij het ontspannen van spieren, vermindert stress en verbetert de circulatie. Door het zweten in de sauna wordt je lichaam op natuurlijke wijze gereinigd van afvalstoffen. Het is dan ook wel belangrijk om goed gehydrateerd te blijven door voldoende water te drinken voor en na je saunasessie. Persoonlijk huren wij zelf ook altijd een vakantiehuis met privé sauna en ik merk dat ik altijd veel beter slaap na een verblijf in de sauna.


Hoe lang duurt een ideale saunasessie?

Een ideale saunasessie duurt tussen de 15 en 20 minuten. Het belangrijkste is om vooral naar je lichaam te luisteren. Voel je jezelf niet meer prettig in de sauna door de warmte? Ga dan de sauna uit. Na een sessie is het goed om even af te koelen. Neem een koude douche of koel af in een dompelbad. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt na je saunabezoek. Vind je het prettig om meerdere malen in de sauna te gaan dan is dat geen probleem, mits je voldoende drinkt, goed afkoelt tussen de verschillende saunagangen door en je jezelf er comfortabel bij voelt. Een vakantiehuis met eigen sauna is dus ideaal, je plant heel eenvoudig je eigen wellnessmomentje en je bepaalt zelf of deze een hele dag, een halve dag of een uurtje duurt.


Is het veilig om elke dag de sauna te gebruiken?

Ja, het is veilig om elke dag van de sauna te genieten. Let er wel op dat je goed naar je lichaam luistert en zorgt voor goede hydratatie door voldoende (water) te drinken. Heb je problemen met je gezondheid zoals hartproblemen of ben je zwanger? Vraag dan eerst om advies van een arts.

Wat moet ik meenemen naar de sauna?

Voor de beste sauna-ervaring adviseren wij je om meerdere handdoeken mee te nemen: één om op te zitten of te liggen, één om je mee af te drogen en eventueel een extra handdoek voor tussen de saunasessies door. Verder kun je een waterfles meenemen om gehydrateerd te blijven, een badjas voor tussen de sessies door en draag slippers voor de hygiëne. Het is gebruikelijk om de sauna naakt of in badkleding te betreden, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Ga je naar een openbare sauna? Controleer dan altijd vooraf op de website of je naakt of in badkleding in de sauna gaat.


Kan ik in de sauna als ik zwanger ben?

Als je zwanger bent is het belangrijk om voorzichtig te zijn met het gebruik van de sauna. Hoewel door sommigen wordt gezegd dat je best af en toe in de sauna mag, adviseren wij je om eerst met je arts te overleggen. Oververhitting en uitdroging kunnen namelijk risico's vormen tijdens de zwangerschap. Krijg je toestemming van je arts? Zorg dan dat je de tijd in de sauna beperkt houdt en goed gehydrateerd blijft.


Wat is een infraroodsauna?

Huur je deze vakantie een vakanthuis met infraroodsauna? Dit wordt een super relaxte vakantie. Wil je meer informatie over wat een infraroodsauna precies is? Lees verder


Wat is het verschil tussen een infraroodsauna en een Finse sauna?

Het verschil tussen een Finse sauna en een infraroodcabine is groot. Zo is er onder andere een verschil in warmtebron en temperaatuur. En wat voor jou het fijnste is verschilt ook nog eens per persoon. Lees verder